Magnez w organizmie

Magnez jest pierwiastkiem ważnym dla organizmu, a chociaż jego zawartość jest niewielka, to musi być systematycznie dostarczany razem z pożywieniem. Obecność magnezu jest niezbędna w kilkuset procesach biochemicznych, bez których organizm nie funkcjonuje należycie. Jest wiele obszarów, w których zaznacza się wpływ magnezu np. układ odpornościowy, budowa kości i zębów, sprawność umysłowa, pamięć, praca tarczycy, układu nerwowego. Magnez jest potrzebny również w wielu innych procesach życiowych.

Magnez dostarczany jest z pożywieniem, a duża zawartość magnezu ma kakao, kasza gryczana, biała fasola, żytni razowy chleb, banany, ryż, żółty ser oraz wona mineralna z magnezem. Spożywając produkty bogate w magnez, musimy pamiętać, że alkohol, soki owocowe, nasycone kwasy tłuszczowe utrudniają wchłanianie magnezu. Podobnie działa nadmiar fosforu i wapnia. Gotując produkty, tracimy większość zawartego w nich magnezu. Kwaśne środowisko i białko zwierzęce zwiększa wchłanianie magnezu. Z tych kilku zdań wynikają wskazówki żywieniowe dla osób z niedoborem magnezu, czyli z czym łączyć produkty bogate w magnez, a z czym nie łączyć. Jesli musimy wspomagać się suplementacją, to pamiętajmy o tym, żeby preparaty zawierały witaminę B6, która znakomicie poprawia wchłanianie magnezu z pokarmu. Z drugiej strony musimy uważać na nadmiar magnezu, który powoduje zwiększone wydalanie wapnia. Jest to raczej rzadki przypadek w sytuacji zbyt dużej suplementacji i uszkodzonej funkcji nerek, ponieważ w zwykłych warunkach nadmiar magnezu jest wydalany z moczem.

Objawem nadmiaru magnezu może być niskie ciśnienie tętnicze i spowolnienia akcji serca, niewydolność oddechowa, biegunka, nudności, zawroty głowy, śpiączka. Objawem niedoboru magnezu są łamliwe paznokcie, wypadające włosy, częste skurcze mięśni, próchnica zębów, ogólne osłabienie, kołatanie serca.

Czytaj – http://www.dekorator.szczecin.pl/rola-magnezu-w-organizmie/